حمله پهپادی به تل آویو، مرحله جدید «طوفان الاقصی»-راهبرد معاصر
گزارش «هاآرتص»؛

حمله پهپادی به تل آویو، مرحله جدید «طوفان الاقصی»

هدف قرار دادن تل‌آویو با پهپاد انفجاری نشان‌دهنده مرحله جدیدی از عملیات مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در قالب عملیات «طوفان الاقصی» است، زیرا یمن اعلام کرد از این پس عمق سرزمین‌های اشغالی هدف اصلی حملاتشان خواهد بود.
تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - 22 July 2024

حمله پهپادی به تل آویو، مرحله جدید «طوفان الاقصی»

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ یمنی ها اعلام کردند، از این پس تل آویو هدف اصلی حملاتشان خواهد بود، این موضوع برای ایران معامله ای عالی تلقی می شود؛ آن هم در حالی که اسرائیل مجبور است از توان رزمی خود در عرصه های دیگر بهره برداری کند و حق اشتباه ندارد، زیرا هرگونه اشتباه فاحش باعث مرگ یکی از نیروهایش می شود. در عین حال خطرناک ترین تهدید حملات پهپادی در شمال اسرائیل پابرجاست.


هدف قرار دادن تل‌آویو با پهپاد انفجاری در سحرگاه جمعه نشان‌دهنده مرحله جدید جنگی است که از هفتم اکتبر 2023 میان اسرائیل و مقاومت آغاز شده، همچنان در جریان است و ابعاد منطقه‌ای و چندجانبه به خود می گیرد. در این حمله که باعث انفجار در نزدیکی ساختمان سفارت آمریکا و کشته شدن یک نفر شد، هشت نفر مجروح شدند.

یمنی ها بلافاصله مسئولیت عملیات پهپادی را که به گفته آنها با پهپاد «یافا» انجام شد، برعهده گرفتند و یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت، این پهپاد موفق به دور زدن سامانه های دفاعی اسرائیل شد


تل آویو و «گوش دان» پیش تر هدف حملات موشکی حماس از نوار غزه قرار گرفته بودند، اما با ورود ارتش اسرائیل به نوار غزه، تهدیدی برای مرکز غزه و فلسطینیان به وجود آمده است. در عین حال حزب الله تاکنون تلاش کرده از جنگ فراگیر اجتناب کند و یمنی ها تمرکز خود را بر تلاش برای حمله به منطقه ایلات گذاشته بودند.


خون ساکنان تل آویو سرخ‌تر از خون ساکنان «کریات شمونا» و دیگر نقاط مرزهای شمالی اسرائیل نیست که هر روز مورد حملات موشکی و پهپادی قرار می‌گیرند. اکنون، این واقعیت که هدف گیری مرکز اسرائیل عملیاتی استثنایی بود، محافل رسانه ای و شبکه های اجتماعی را پر کرده است و مسئولان اسرائیلی می کوشند با این موضع گیری «به کسانی که در پشت عملیات پهپادی قرار دارند، اعلام جنگ می شود» از بار فضاحت خرابی سامانه های پدافند هوایی بکاهند.


یمنی ها بلافاصله مسئولیت عملیات پهپادی را که به گفته آنها با پهپاد «یافا» انجام شد، برعهده گرفتند و یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت، این پهپاد موفق به دور زدن سامانه های دفاعی اسرائیل شد و به این وسیله رژیم را به عنوان هدف اصلی حملات خود اعلام کرد.


از آغاز جنگ اسرائیل با فلسطین تاکنون، یمنی‌ها برای حمایت از مردم غزه که زیر بمباران قرار دارند و در واقع برای تنبیه اسرائیل در حال فلج کردن کشتی‌ها در اقیانوس هند و دریای سرخ هستند و موفق شدند بیشتر ترافیک دریایی دریای سرخ و کانال سوئز را متوقف کنند و باعث تعطیلی کامل بندر ایلات شوند.


غرب و صنعت کشتیرانی بین المللی بهای سنگینی پرداخت کردند و طولانی شدن مسیرهای ناوبری از شرق دور به اروپا، با دور زدن قاره آفریقا هزینه ها را به شدت افزایش داده است، در حالی که ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و سایر کشورهای غربی با حمله به چندین هدف در یمن پاسخ دادند، ولی آنها تا امروز در منصرف کردن یمنی ها یا پایان دادن به بحران ناکام مانده اند.


این سؤال مطرح می‌شود، آیا اسرائیل اصولاً می‌تواند اهداف یمنی را از هوا هدف قرار دهد و ارزش افزوده اقدامات اسرائیل پس از حملات غرب چیست؟ اسرائیل باید توان رزمی خود را در عرصه‌های دیگر توزیع کند که برخی از آنها در حال حاضر بسیار ضروری به نظر می‌آیند؛ مانند جنگ با حماس و حتی بیشتر، امکان توسعه جنگ همه جانبه با حزب‌الله و در پشت آن مقاومت عراق و سوریه.


نکته دیگر به نیاز آمریکا برای تمرکز بر هماهنگ کردن اقدامات منطقه ای مربوط می شود. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با توجه به شرایط سنی و وضعیت ناپایدار سلامتی اش به زودی از رقابت های انتخاباتی کناره گیری می کند. در این میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اصرار دارد هفته آینده برای سخنرانی در کنگره به واشنگتن برود و ممکن است رئیس جمهور آمریکا را آنجا بیابد، هرچند وی به دلیل ابتلا به کرونا قرنطینه است و در محافل حزبی به دنبال بررسی استعفای وی هستند. با وجود این، مشخص نیست اکنون تا چه حد می توان اقدامات را با دولتی هماهنگ کرد که به نوبه خود باید بر اسرائیل فشار آورد تا به توافق آتش بس در نوار غزه و لبنان دست یابد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اصرار دارد هفته آینده برای سخنرانی در کنگره به واشنگتن برود و ممکن است رئیس جمهور آمریکا را آنجا بیابد، هرچند وی به دلیل ابتلا به کرونا قرنطینه است


همه احتمالات امکان پذیر است

در پس عملیات پهپادی علیه تل آویو نشانه های شکست بزرگ در عملکرد سامانه های پدافند هوایی آشکار است. بررسی های اولیه نشان می دهند، پهپاد در مسیر اسرائیل مشاهده شد، اما به دلیلی که همچنان مشخص نیست، اخطار به عنوان تهدید شناسایی نشد و هیچ تلاشی برای سرنگونی آن شکل نگرفت و در آن ساعات، نیروی هوایی اسرائیل هدف هوایی دیگری را که از شرق به سمت اسرائیل پرواز می‌کرد، سرنگون کرد. گفته می شود آمریکایی‌ها سه فروند هواپیمای بدون سرنشین و موشک کروز را که ظاهراً به سمت اسرائیل پرتاب شده بود، سرنگون کردند.


مسیر پهپادی که در تل آویو منفجر شد، همچنان کاملاً مشخص نیست و احتمالاً از سمت جنوب وارد شد، اما این احتمال وجود دارد مسیری را از شرق در پیش گرفته باشد و شاید یمنی ها با همکاری عراقی‌ها این اقدام را انجام دادند و در حال مطالعه مدل عملیات پهپادهای انفجاری و میزان توان اجرایی آن از راه دور هستند.


توضیح اولیه نیروی هوایی اسرائیل درباره این شکست «خطای انسانی» را نشان می دهد، ولی موضوع در دست بررسی است و پس از کشف تمام ابعاد و مراحل عملیات باید بر روی تقویت سامانه‌ها و تلاش برای رفع تهدیدات با سرنگونی پهپادها تمرکز کرد. مطمئناً خطای بسیار بزرگی رخ داده که به کشته شدن یکی از اسرائیلی ها و مجروح شدن چند نفر دیگر منجر شده؛ حادثه ای که ضربه سختی به امنیت اسرائیل وارد کرده است.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛ / ۲ روز پیش

عقب گرد اروپا چگونه شکل گرفت؟

 «راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

زخم کاری مقاومت یمن بر پیکر صهیونیست‌ها

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

ابعاد تصمیم تاریخی دادگاه لاهه علیه اشغالگری صهیونیست‌ها